Friday, 17 January 2014

Aku diet!

Rakan A: "Awak nak makan ape?"

Rakan B: "Tak nak ape la.. Aku tengah diet"

Rakan A: "betul kau tak nak makan ni?"

Rakan b: "Ikss.. kau ni.. support la sikit aku tengah diet ni, semalam aku dah makan banyak la!"

Apa yang kita faham dari perbualan diatas adalah, "bila kita tak makan, kita akan kurus".. Istilah "Aku diet" bermaksud "Tak makan/menahan lapar" bagi ramai orang. Bila tak makan, kita akan kurangkan berat badan dan seterusnya kurus, tapi benarkah itu adalah maksud sebenar DIET?


Diet bukanlah bermaksud tidak makan atau menahan lapar, ia adalah pilihan sesuatu hidangan, yang seimbang, sesuai dengan keinginan untuk mencapai sesuatu target, meningkatkan dan seterusnya mampu memperbaiki kesihatan seseorang. Contohnya: Diet rendah gula adalah sesuai untuk pesakit diabetes. Diet tersebut mampu untuk mengawal dan mencegah pesakit yang mengalami diabetes dari bertambah teruk.

Kita perlu makan untuk kelangsungan aktiviti seharian. Bila kita skip makan, sampai masa yang sepatutnya kita makan, badan kita mengeluarkan asid yang diperlukan untuk penghadaman dan sekiranya tiada makanan untuk dihadamkan, asid itu akan menghakis dinding usus dan merosakkannya.


Doktor selalu menyarankan kita untuk mencapai dan mengekalkan berat badan yang ideal. Ia lebih dari sekadar nak kurus dan cantik. Berat badan yang berlebihan mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit. Diet yang seimbang mampu mengekalkan kecergasan dan kesihatan.





4 Tips untuk mendapat kesihatan yang optima
1. Pemakanan - Makanan yang seimbang
2. Senaman - Mengamalkan senaman, paling kurang     seminggu sekali.
3. Rehat - Mendapat rehat/tidur yang mencukupi
4. Sikap Mental - Cara kita mengendalikan masalah/gossip sekeliling.

Sumber photo : Google Images
Post a Comment