Monday, 13 January 2014

Mulberi

Dengan bangganya.. cewahh.. riak la pulok Nurul ni.. haha.. bukan apalah, gumbira tak terkata bila pokok Mulberi berbuah. Alkisah, benihnya dapat dari kawan yang jauh nun duk di Kuala Lumpur sana. Benih dikirim menggunakan perkhidmatan pos laju, keratan pokok dimasukkan dalam bekas shuttlecock.. kreatif juga sahabat ni... Terimakasih banyak2 ^^
   
Banyak khasiat dari pokok, daun, akar dan buah mulberi ni, kalau nak diterangkan memang panjang lagi lebar ceritanya... antaranya, daun dibuat teh untuk mengelakkan kencing manis, mengurangkan tekanan darah tinggi, mengurangkan kolestrol dalam darah, anemia dan kebas kaki dan tangan.
Kalau nak tahu lebih lagi tentang kebaikan dan khasiatnya bole surf disini
Penjagaan pokok ni memang amat mudah, tak perlu penjagaan rapi.. keratan pokok sepanjang 5~6" pastuh cucukkan ke pasu atau polisterin atau terus ke tanah, serong ataupun menegak, tak kisah, awal dalam masa 3 hari kene rajin siram supaya cepat bertunas, selepas tu cukup dengan air hujan. Untuk detail boleh surf sini
Mulberi yang warna hitam tu dah cukup masak, rasanya manis, yang merah tu pula rasa masam-masam manis... kalau dah banyak sangat boleh juga dibuat jem.. resipi bole dapat disini
kalau tengok dekat-dekat macam buah sawit pun ada kan? :D  

Post a Comment