Friday 2 January 2015

Keunikan masyarakat Sabah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Nurul nak share satu keunikan budaya di Sabah, di daerah Nurul khasnya, bila ada majlis kawin tak kira islam atau yang beragama lain akan sama-sama datang merayakannya, bukan sahaja majlis kawin tapi termasuklah perayaan yang lain seperti Hari Raya Aidil-Fitri, Hari Natal, Tahun Baru Cina, Pesta Menuai dan perayaan yang lain. Semuanya hidup saling hormat menghormati kepercayaan masing-masing.

My mom, bro and his lovely wife
Gambar selepas upacara kawin gereja, bergambar dikaki altar, ada juga kaum keluarga yang beragama lain yang sama-sama datang menyaksikan detik penting untuk kedua-dua pengantin ini, termasuklah Nurul tidak melepaskan peluang..


My niece and nephew
Flower girls and boys.. sudah bosan duduk dalam bangunan tertutup kot, tu pasal kuar dah skill 'power puff gurlz' ditenangkan oleh 'power rangers' hehehee..


Upacara "I do" sedang berjalan...
Nampak tak nun dihujung bangku yang pertama tu.. kalau zoom bole la nampak.. seorang yang bertudung seperti Nurul turut sama berada dalam church ini..pemandangan seperti ini bukanlah luarbiasa disini..


Relatives sebelah pengantin perempuan
Kelihatan seorang bertudung antara ramai-ramai tu.. tidak janggal untuk turut serta disini, in shaa Allah, kita tahu niat kita, dan mereka pun faham keadaan ini..


Dewan makan
Selepas upacara perkahwinan, tetamu beralih ke dewan Tuaran untuk makan, selesa rasanye lunch disini dewannya berhawa dingin, lebih kurang 1km dari church tadi


Tarian tradisional kadazan dusun
Sambil makan kita dihiburkan dengan persembahan tarian kebudayaan Kadazan Dusun oleh kanak-kanak yang comel-comel...


K-POP versi Sabah
Yang ni pula persembahan tarian ala korea.. sangat menghiburkan.. sedang mengadakan persembahan tu, ade plak anak sape ntah menyelit antara penari tu, nampak tak budak kecil bergaun pink tu.. hahaa..


Sibadut yang berjaya mencuri perhatian
Tak lupa juga kehadiran si badut turut sama memeriahkan lagi suasana dengan persembahan silap mata


Line dance dari tetamu..
Tetamu yang hadir sungguh sporting menari line dance bersama.. bukan sekali tapi beberapa kali.. termasuklah poco-poco..


Kelihatan pengantin perempuan menari bersama tetamu yang hadir..
Bahagian tengah dewan, memang sengaja dikosongkan untuk majlis tari menari


Erkkk.. takkan auntie belakang tu pun tunggu belon koooottt.. :D
Seorang lagi badut dengan sabar melayan ramai kanak-kanak yang beratur menantikan belon untuk mereka..



Tidak kiralah siapa pun kita, dimanapun kita berada, kita saling perlu-memerlukan, saling hormat-menghormati, faham-memahami dan bertolak-ansur adalah asas kehidupan bermasyarakat... 

Nurul merasa amat bertuah dilahirkan dalam masyarakat yang begini, sungguhpun Nurul sudah berlainan pegangan kepercayaan namun ikatan kekeluargaan dan persaudaraan tetap terus berjalan seperti biasa, inilah anugerah kehidupan yang tidak ternilai harganya.

No comments :