Wednesday, 29 October 2014

Siput Gonggong, Siput Tarik Ekor atau Siput Manis?

Assalamu'alaikum...

Siput Gonggong atau Siput Tarik?
Inilah rupe siput dalam
cengkerang tu
Ada sesiapa yang tak pernah nampak siput ni? Nurul pun baru berkenalan, dikenali sebagai Siput Gonggong, sedangkan di tanah tumpah darahku..hikss.. Sabah memang terkenal dengan siput ni..huhuu.. Nama saintifik Laevistrombus Canarium, kalau di sabah, di restoran makanan laut, ia dilabelkan sebagai Strombuss Shell atau Siput Tarik. 


Rasanya kenyal-kenyal seperti sotong.. rebus dengan bawang dan serai, rebus sekejap je dengan air sedikit.. kalau rebus lama, isi jadi keras dan agak susah untuk dikeluarkan.. Masak steam pun bole, steam dengan bawang putih. Cicah dengan sambal kicap atau Thai sos.  Ada sesetengah tempat panggil Siput Manis, ade juga yang kata Siput Tarik Ekor, mungkin sebab nak makannya kena tarik ekor yang nampak keluar sedikit dari cengkerang tu.. takpun guna pencungkil gigi.. mudah je.. takyah sedut macam siput sedut tu.. Sedaplah.. Nurul suka!


Ada juga yang kata boleh dimasak rendang, tak tau la ea, belum dicuba, masak tumis pun ade juga Nurul jumpa masa surf cari info.. buatmasa ni, Nurul prefer rebus dan cicah je. Siput ni rendah lemak tinggi protein..


Siput Gonggong atau Siput Tarik?
Nampak tak benda warna coklat tua tu.. orang kata itu ekornye..
entah la.. ekor bukan ke kat bahagian belakang? urmm.....
Tarik ekor ni untuk keluarkan isinya... kalau putus, gunalah pencungkil gigi :))


Sebelum nak makan/masak pastikan siput ni dah disimpan dulu dalam 2 hari gitu, nak bagi siput ni 'berak'.. adehhh... peranjat juga Nurul bila mak cakap camtu.. rupanya, kalau dapat siput ni terus masak/makan, badannya masih berpasir tak bole dimakan.. ooo.. gitu citernye... tapi nak simpan kena la rendam dengan air laut ye.. kalau air biasa, matilah siput ni.. hehee..

Akak yang selalu Nurul beli kat perkampungan nelayan Pendas Laut, Gelang Patah, dah siap-siap simpan 3 hari, memahamilah akak tu, manalah nak dapat air lautkan..huhu..sebelum ni pernah juga beli dan terus masak, memang berpasir, tak dapat nak makan..


Siput Gonggong atau Siput Tarik?
RM8/kg.. lebihkurang dalam 20 ketul gitu (ketul? biji? ekor? haha... )

Sekarang ni tengah musim la agaknye siput ni, minggu sebelumnya pegi takde pun, Nurul beli murah juga RM8/kg.. tapi harus ingat ye, cengkerangnya itu berat dan tidak bole dimakan... hahahaa.. agak2 adalah dalam 20 ketul gitu.. Nurul beli 4kg.. puaslah juga mengerjakan..hihii.. baru ni Nurul pegi, sempat juga amik pic sekitar kawasan perkampungan Nelayan tu.. nanti Nurul share pic tu ea..

Terimakasih..sudi membaca :))
Post a Comment