Sunday 27 January 2013

Formula kekalkan kolagen


FAMILI

2013/01/07 - 07:15:30 AM

Produk antipenuaan InnerShine
Kolagen sejenis protein penting untuk memelihara keremajaan atau memberikan kekuatan dan keanjalan kepada kulit. Kira-kira 25 hingga 35 peratus jumlah keseluruhan protein di dalam badan terdiri daripada kolagen dan 80 peratus struktur kulit terbentuk daripadanya.

Bagaimanapun, penuaan merosakkan kolagen dan seterusnya memberikan kesan pada kulit. Semakin usia meningkat akan mengurangkan kandungan kolagen kerana keupayaan kulit untuk menghasilkan kolagen baru semakin berkurangan. Proses pengurangan kolagen dikatakan bermula seawal usia 25 tahun.
Faktor alam sekitar seperti sinaran ultra ungu (UV), gaya hidup seperti tekanan kerja dan tabiat merokok serta penggunaan kosmetik tinggi kandungan kimia mempercepatkan lagi kehilangan kolagen.

Jelas garis penuaan 

Pengurangan kolagen oleh sel fibroblast akan berlaku seterusnya menyebabkan kulit menampakkan garis penuaan, berjeragat, kusam dan kurang bermaya.

Pengambilan makanan dan minuman kesihatan selain suntikan dan krim mengandungi kolagen dipercayai dapat melambatkan proses penuaan.

Justeru, InnerShine, memperkenalkan anti penuaan RubyCollagen Essence yang dilancarkan, di ibu negara baru-baru ini.
Penemuan minuman kolagen baru dengan formula hak cipta RubySignature™ dikatakan, membantu melambatkan proses penuaan. Minuman tambahan anti-penuaan ini mengandungi formula unik dengan melancarkan tiga tindakan penting iaitu - mengekalkan, melindungi dan menyokong kesihatan kulit supaya kelihatan muda selalu.

Berbeza dengan minuman kolagen lain, formulanya mengandungi adunan mikro-kolagen berkualiti yang mudah untuk diserap daripada ikan, dan astaxanthin, ekstrak mikro-alga khas dari Sweden.

Pulih keanjalan kulit 

Saintis Kanan Cerebos Pacific Limited Dr. Lua Bee Leng, berkata innerShine RubyCollagen Essence membekalkan kolagen kepada kulit untuk memulihkan ketegangan dan keanjalannya dengan lebih efektif.

Katanya, kehadiran astaxanthin berfungsi sebagai pelindung semula jadi dapat melindungi kulit daripada UV yang boleh merosakkan kolagen. Astaxanthin juga menyokong peredaran mikro untuk menyalurkan nutrien kepada sel kulit dengan berkesan, mencegah kemerosotan kolagen, protein matriks lain, memberi fleksibiliti dan kekuatan kulit.

“100 peratus diperbuat daripada bahan semula jadi dan disahkan halal tanpa pengawet, pewarna atau gula. Diadun dengan jus delima asli, minuman lazat dan berkhasiat,” katanya.

Pada majlis pelancaran produk berkenaan, pelakon dan model terkemuka, Carmen Soo, diumumkan sebagai wajah baru untuk kempen 360 darjah pemasaran termasuk iklan televisyen dan cetak.

Harga produk RM142.90 untuk 14 botol x 50ml. 

INFO: Tanda penuaan pada kulit 

1. Muncul bintik hitam:
Berlaku pada kulit yang mengalami penuaan pra matang, terdedah kepada matahari. Muncul di bahagian lengan, punggung, dahi, tangan dan bahu, selain bintik hitam dan pigmen.

2. Tekstur kulit kasar:
Kerap terdedah kepada matahari, kolagen dan elastin kulit akan rosak, kering dan kasar.

3. Pori-pori membesar:
Seiring pertambahan usia, pori-pori tumbuh lebih besar kerana timbunan sel kulit mati di sekitarnya. Ia dapat dikurangkan dengan melakukan pengelupasan kulit secara konsisten.

4. Kulit berkedut dan kendur:
Paparan terhadap radikal bebas boleh menyebabkan kerosakan DNA kulit dalam membran sel. Akibatnya, kolagen kulit dan elastin merosot dari semasa ke semasa sehingga kulit mula merosot dan kehilangan elastisiti.

Panduan: Cara melambatkan proses penuaan:

Kurangkan pendedahan secara langsung terhadap sinar matahari.
* Guna payung atau topi boleh digunakan.

Hindarkan persekitaran yang tercemar.
* Udara kotor, asap kenderaan, debu dan sebagainya. Jika kulit kering, banyak minum air putih dan sapu pelembap kulit.

Sentiasa berfikiran positif.
* Jangan mengerutkan dahi, marah atau bersikap emosional, tidur mencukupi dan sebaiknya tidak gunakan bantal.

Amalkan gaya hidup sihat.
* Ambil makanan seimbang, senaman, bersenam, tidur yang cukup. Banyak makan sayur-sayuran dan buah-buahan kerana kaya dengan antioksidan.

Sumber

No comments :