Friday 3 May 2013

Rahsia rumpai laut

2013/04/15 - 07:05:06 AM Oleh Nor Hatina Shuib
Rahsia rumpai laut

Berita Harian ~ Rumpai laut yang dianggap 'ibu kolegen' mentah kini semakin popular dan ramai khususnya wanita mengambilnya untuk dijadikan makanan tambahan bagi menjaga kesihatan serta kecantikan.
Khazanah laut pelbagai warna seperti hijau, merah, hijau biru dan perang ini boleh dimakan secara mentah, dimasak atau dikeringkan.

Rumpai laut mengandungi kandungan mineral, asid amino dan beta karotein serta protein yang tinggi bagi membantu mengekalkan kolagen dalam kulit," Dr Muta Harah Zakaria, Pensyarah Jabatan Akuakultur Fakulti Pertanian, UPM.

Penggunaan ibu kolegen spesis Eucheuma Cottonii dan Euchuema Kappayachus atau nama tempatannya agar-agar kini dipelbagaikan fungsinya dalam bidang kecantikan dan boleh didapati daripada rumpai mentah, sabun dan pil melalui ekstrak rumpai.

Harga rumpai laut yang banyak tumbuh melatari laut di Sabah ini begitu murah dan mempunyai gred tersendiri. Dijual dengan harga serendah RM5 untuk seratus gram gred AA sehingga mencecah RM20 untuk kuantiti yang sama bagi gred AAA. Produk berasaskan rumpai laut ini juga banyak dipasarkan menerusi jualan langsung dengan pelbagai jenama.

Khasiatnya dikatakan lebih berkali ganda daripada menghirup sup ikan Yu atau sup sarang burung yang harganya lebih mahal membuatkan ramai wanita memilih tumbuhan dasar laut itu.

Menjamin kecantikan?
Persoalannya adakah rumpai laut jenis itu mengandungi kolegen untuk mampu menjadi ejen anti penuaan, menambah keserian, keanjalan dan kemulusan kulit? Adakah ia selamat digunakan? Adakah ia bebas daripada keracunan dan mendatangkan kesan jangka panjang kepada kulit dan kesihatan kepada pengamalnya?

Pensyarah Jabatan Akuakultur Fakulti Pertanian, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Muta Harah Zakaria, ketika diminta mengulas mengenai fenomena pengambilan rumpai laut, menegaskan makanan atau minuman daripada rumpai laut tidak membahayakan kerana ia mengandungi kandungan mineral, asid amino dan beta-karotein dan protein tinggi yang membantu mengekalkan kolagen di dalam kulit.

Katanya, bahan berkenaan digunakan secara meluas dalam pembuatan kosmetik dan digunakan banyak kepentingannya dalam bidang perubatan.

“Rumpai laut seperti Laminaria, Fucus, Sargassum dan Turbinaria sudah digunakan sejak berkurun dulu untuk mengubati beberapa penyakit seperti goiter, cirit-birit dan masalah usus kecil.

“Beberapa spesies rumpai laut dilaporkan mempunyai nilai antibiotik, antibakteria, antikulat, antitumor, vermifuj dan ubat cacing. Sesetengah spesies pula diketahui boleh merendahkan tekanan darah dan aras kolesterol plasma,” katanya dihubungi, baru-baru ini.

Pelbagai khasiat

Ditanya benarkan rumpai laut mengandungi kolegen, beliau berkata sebenarnya kolagen adalah struktur protein yang berfungsi sebagai pelekat dalam badan.

Lebih kurang satu pertiga daripada keseluruhan protein dalam badan terdiri daripada kolagen memberikan struktur kepada badan, melindungi, menyokong tisu lembut dan menyambungkannya dengan tulang badan.

“Rumpai laut mengandungi kandungan mineral, asid amino dan beta-karotein dan protein yang tinggi bagi membantu mengekalkan kolagen dalam kulit. Misalnya rumpai laut hijau Caulerpa racemosa mengandungi protein yang tinggi iaitu 11.16 peratus berbanding kubis bunga 1.8 peratus saja,” katanya.

Rumpai laut jenis merah (misalnya Kappaphycus sp) mempunyai kepentingan ekonomi kerana ia adalah sumber bahan mentah untuk pengekstrakan karagenan iaitu kandungan bahan yang ada dalam rumpai laut yang dianggap sebagai kolagen oleh orang ramai.

Secara kimia, karagenan menyerupai agar-agar tetapi mempunyai kandungan abu yang tinggi dan memerlukan kepekatan tinggi untuk membentuk gel.
Jelasnya, kandungan karagenan dalam rumpai laut yang sudah di ekstrak membantu mengekalkan keanjalan kulit dan kerana orang ramai menganggap tumbuhan itu membekalkan kolegen.

Kajian lain

Berdasarkan pencarian hasil kajian terhadap kebaikan rumpai laut jelas menunjukkan bahan berkenaan mampu bertindak secara positif dalam membantu mencantikkan kulit, antaranya:

* Laman berita CBS New York, melaporkan kajian baru mereka menjelaskan rumpai laut mungkin benar-benar berfungsi membantu masalah kesihatan dan memperbaiki kulit. Beberapa pandangan umum diambil daripada pakar yang menyarankan pengambilan rumpai laut organik dan bukan yang sudah dituai kerana dikhuatiri tidak selamat untuk dimakan.

* Kaunselor Kesihatan Holistik New York, Andre Beaman, berkata rumpai laut mengandungi vitamin dan mineral.

“Saya rasa ramai dan lebih ramai orang Amerika mula makan tumbuhan ini dan menemui khasiatnya. Rumpai jenis Nori antara yang tumbuhan laut paling popular dengan warna hijau dan hitam yang membalut sekeliling sushi,” katanya.

* Pemilik syarikat produk kecantikan rumpai laut New York, Lydia Sarfati, menerangkan kepada CBS rumpai laut mampu menyahtoksik dan mencantikkan kulit tanpa sebarang mudarat pada kulit.

* Pakar Dermatologi New York, Dr Jebra Jaliman, berkata rumpai laut yang melatari laut mempunyai vitamin yang sangat baik dan antioksidan yang mampu memerangi penyakit ekszema dan rosacea. Rumpai laut mempunyai banyak vitamin B, E dan C, selain mampu mengatasi masalah keradangan kulit.

* Pakar Bedah Ortopedik Pusat Perubatan Beth Israel, berkata barisan penyelidik berharap tumbuhan itu menjadi bahan berkesan menangani penyakit jantung dan arthritis.

“Kajian demi kajian dilakukan untuk melihat sama ada rumpai laut benar-benar memberi kesan yang boleh dibuktikan secara saintifik,” katanya.

INFO: Rumpai laut
* Industri rumpai laut dijangka berkembang apabila ia turut diperluaskan sebagai bahan tambahan dalam pelbagai produk kesihatan, farmaseutikal dan kosmetik.
* 150,000 tan metrik rumpai laut dikeluarkan dengan nilai RM1.45 bilion menjelang tahun 2020.
* Sabah pengeluar rumpai laut di Malaysia

INFO: Khasiat rumpai laut untuk kecantikan dan kesihatan

Kesihatan
• Terkenal sebagai ejen kecantikan kulit semula jadi.
• Menjadikan kulit lebih putih dan tegang.
• Melancarkan kitaran darah.
• Melicin dan menegangkan kulit dan payudara ( anti penuaan)
• Melambatkan proses penuaan dan melangsingkan badan.
• Mengekalkan kelembapan dan menganjalkan kulit.
• Menaikkan tekstur kulit dan seri wajah.
• Mengurangkan pembentukkan selulit.
• Menguatkan akar rambut dan menjadikan rambut sihat dan bersinar

Kecantikan
• Menambah baik dan meningkatkan tahap kesihatan sendi tulang.
• Meningkatkan nafsu dan daya keintiman
• Iodine yang ada di dalamnya mampu memperbaiki fungsi kelenjar thyroid sekaligus mencegah masalah Goiter iaitu kelenjar Thyroid membengkak.
• Membantu mengurangkan kolestorel dalam badan.
• Membantu dan merawat penyakit gastrik.

Keburukan
* Jangan mengambil terlalu berlebihan kerana rumpai laut mengandungi iodin yang boleh menyebabkan keracunan, sakit perut dan mampu menghakis perut.
Sumber

20 comments :

Unknown said...

sy xpernah try...cmne rasa dia ek..huhu

Nurulhidayah said...

Salam didiey^^
Rumpai Laut ni bole jadi mcm2 rasa trpulang cara penyediaan kita, bole dijadikan salad/kerabu, dadih ataupun disediakn sebagai pati, dimakan atau jadikan masker. Semakin tinggi kandungan mineral, semakin kuat bau hanyir(bau akan2 spirulina), cara hilangkn/kurangkn bau hanyir sama dgn ikan, asam jawa, tepung, etc... klu didiey jenis deria bau yg extra sensitif, Nurul suggest, didiey try gred double A dulu, dan jadikan dadih kegemaran :) *sorry, soalan kontot, jawapan long2 plak haha...

Unknown said...

pernah mkn jelly rumpai laut jer....... ok lah rasanya.....

Nurulhidayah said...

ha... Ok kan Remy? Mcm jelly biasa juga rasanye kn?

Alfiansyah said...

Wah-wah, banyak sekali manfaat yg bisa didapat dari rumput laut ya Cik..
Kalau saya suka makan snack rumput laut atau macam ice gitu.. ^^

Unknown said...

as salamualaikum nurul :)

baru2 ni ada yg kata rumpai laut tiada khasiat spt yg diwar2 kan...tapi hasil kajian membuktikan sebaliknya... :)

Nurulhidayah said...

memang banyak Wahyu^^.. Nurul pun suke dengan snek rumpai laut. Ice tu yang bagaimana ya? yang dicampur dengan ABC ke?

Nurulhidayah said...

Nurul pun ada terbaca tentang itu, ade juga customer Nurul bertanya dan ade juga customer yg berhenti dari mengamalnya.

Agak memeranjatkan selepas kajian demi kajian yang pihak Universiti dan Jabatan terbabit jalankan (UKM, UPM, UM, UMS, USM, termasuklah Jabatan Perikanan, Mardi, Kementerian Pertanian dan Asas Tani)isu sebegini bole timbul tapi akur dengan dunia bisnes, memang begitu la :)

Nurul bekerja dan menjalankan secara sambilan sahaja tapi bila fikir lebih dalam lagi, teringat nasib nelayan2 miskin yg mengusahakan untuk menambah pendapatan keluarga termasuklah ibu2 tunggal yg mengharapkn mata pencarian sumber ini, juga student2 yang mencari sedikit duit lebih, urmm... terasa alangkah kejamnya mereka yang menyebarkan berita itu :(

Secara peribadi Nurul rasa, mungkin mereka yang menyebarkan berita ini adalah mereka yg mengalami tindakbalas lambat dan agak kurang sabar orangnye, ataupun apa yang mereka dapat dari rumpai laut ini tidak seperti yang mereka harapkan, dengan pengambilan seminggu dua.. pufff... muka putih, licin & gebu.. haha.. ingat ye..rumpai laut ini bukan magic^^

Mereka yang mengamalkan pengambilan secara konsisten pasti tahu khasiatnya :)

**Sori.. jawapan utk yang ini pun ter...long2 juga.. :p

ucubakery said...

pernah buat...masak seciput jer, jadinya Masya Allah banyak..

Ave Ry said...

Humm, rumput laut rupanya.. yang putih bening tu kan? Saya pun suka! rasanya 'garing' kress, kress (macam mana nak jelaskan) ^^ ., rumput laut ni bila di Indonesia dicampur dengan buah seperti Alpokat, Melon, Nangka (jackfruit), coconut, milk, syrup, lalu ditabur es serut.. hmmm,, nikmat :)

Nurulhidayah said...

100gm bole dimasak dgn 2liter air... byk tu^^

Nurulhidayah said...

ooo... jadi macam ABC(Air Batu Campur) bersama buah-buahan gitu ya? kalau yang putih bening itu rumpai laut grade AA.. Ade beberapa Grade rumpai laut ini :)

Unknown said...

sy tak pernah makan rumpai ni....hehe bila baca ada yg kata berbau la dan mcm2 terus rasa takut pon ada jugak...

Nurulhidayah said...

Ape kate kalau Timi anggap cam fear factor? hehe..

urmm.. kalau Timi bole terima ikan sembilang, Ikan Patin atau ikan darat, kemungkinan besar Timi bole terima rumpai Laut ni juga..
Timi try Gred AA yg kaler yellowish tu dulu.. yg tu ok, bole dikatakan takde bau..

Unknown said...

Saya ada beli..tp xrebus pun lagi..simpan je..

Nurulhidayah said...

Yg buat agak lambat penyediaan tu sebab kene rendam semlman or at least 3~6jam kn.. kalau lewat sgt dari 12 jam.. kang jumpe air je dlm bekas rendam tu.. haha :p

Alfiansyah said...

Ya macam itulah, disini namanya "es campur rumput laut"
ada campuran susu, kelapa muda, cincau, alpukat, syrup ABC dan rumput laut pastinye..

Unknown said...

rumpai laut yg fresh tu sedap
pernah mkn kat gerai sabah

follow sini..ke 46..jemput singgah ke blog Yumida http://umikasum.blogspot.com

Nurulhidayah said...

Wahhh.. dengar aja sudah bikin terliur... pasti sedap^^

Nurulhidayah said...

Salam Yumida..

Rumpai laut dibuat kerabu rasanye tu kan?

Dah merayau ke 'umah' Yumi tadi.. sedap sgt dgn hidangan masak rempah hitam tu.. haha