Wednesday, 4 March 2015

Gambar-gambar di sekitar Tamu Tuaran, Sabah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Assalamu'alaikum...

Sapa pernah pergi Tamu di Sabah? ok2.. ramai nampaknye yang angkat tangan.. hehee.. tapi masih ada yang turun tangan kat situ tuuu.. :)) so walaupun sorang je yang turun tangan, terpaksa la juga Nurul kongsikan gambar-gambar ni hahahaaa... Nurul nak share gambar-gambar yang Nurul rasa unik je ni.. ni dari bahagian laut dulu...jom layannnnnn.. oopss.. Tamu Tuaran ni diadakan setiap hari Ahad pagi.. ok.. jomm.. 

Gambar-gambar di sekitar Tamu Tuaran, Sabah

Nurul tanye peniaga tu, siput ni apa nama.. peniaga tu kata siput Kimo.. nama saitifik jangan tanya haa.. ini dah isi siput tu, cengkerangnya dah takde.. cengkerang tu besarrr.. sebesar pinggan makan kat umah tu.. bukan kat Hotel tu tauuu.. belakang siput tu adalah rumpai laut.. biasanye dijadikan kerabu.. 

Gambar-gambar di sekitar Tamu Tuaran, Sabah

Tau tak ape yang panjang-panjang tu? serupa ular pun ye juga kan? inilah dia belut.. dipercayai bole dijadikan ubat tau.. biasa dibeli dimasak sup, baik untuk luka-luka dalaman, sikit lebih kurang macam Ikan Haruan gitu lah fungsinya...

Gambar-gambar di sekitar Tamu Tuaran, Sabah

Kebanyakan peniaga hasilan laut ditamu-tamu di Sabah ni adalah dari kaum wanita, dan kaum yang biasanya berniaga hasilan laut ini adalah dari kaum Samah, salah satu suku kaum Bajau, mereka ini terkenal sebagai pelaut juga penunggang kuda yang hebat.

Gambar-gambar di sekitar Tamu Tuaran, Sabah

Beginilah cara mereka bermiaga masa Tamu.. simple je.. :))

Gambar-gambar di sekitar Tamu Tuaran, Sabah


Nurul rasa ini yang dipanggil Lokan.. betul tak? Kulit Lokan ni dijadikan kapur, kapur yang makan dengan sireh tu.. biasa nampak mak buat dulu tu, mak cuci bersih-bersih2 kulit ni pastu masukkan dalam tin milo, tutup ketat-ketat, masa nak bakar sampah, bakar sekali tin milo tu.. esoknye, bila tin milo dah sejuk, Nurul suka tolong mak buka tutup tin milo tu, nanti nampak susunan kulit kerang tu tapi bila kita sentuh akan pecah.. dah jadi macam tepung tu :))


Gambar-gambar di sekitar Tamu Tuaran, Sabah

 Berwarna-warninye ikan ni..

Gambar-gambar di sekitar Tamu Tuaran, Sabah

Besarrrr... Ini Tongkol Putih kan? dari keluarga Tuna..

Sekian.. nanti sambung gambar-gambar dari Tamu bahagian hasilan kebun plak ea.. :))
Post a Comment