Wednesday, 31 December 2014

Resipi Pais Kijing

Assalamu'alaikum...

Hari ni Nurul nak kongsi resipi.... original recipe from my mom's kitchen.... Pais juga dikenali sebagai otak-otak.. yang ini tradisional otak-otak bukan macam otak-otak yang biasa kita jumpa kat luar tu tau.. yang tu dah diubahsuai menjadi makanan ringan/sampingan.. 

Inilah dia Siput Kijing.. beli kat Pendas, pernah cerita dalam entry ini : Perkampungan Nelayan


Inilah rupa sebenar Encik Kijing selepas direbus dan keluarkan dari cengkerang, gunting hujung yang terjulur tu, pasir suka nyorok kat situ


Campurkan serbuk kari, ketumbar, jintan, cili padi, kelapa parut yang dah disangai garing dan diblender halus serta serbuk perasa, hiriskan daun kunyit.. godak-godak sehingga sebati..


Senduk ala kadar macam pic atas untuk dibungkus sebelum dibakar


Ni rupa selepas dibungkus dan digunting kiri dan kanan lebihan daun pisang, nampak lebih kemas


Tarraaaaa!! dah siappp... bakar guna periuk ajaib je.. mudah, senang dan cepat!

Inilah dia rupa periuk ajaib tu.. gambar ehsan Encik Google, nak tayang harus yang mahal jeee! haha.. Nurul punya jenama Avon je.. harus dimiliki ni... serba serbi superb! dah promnosi la pulokkk.. hihiii


Ok.. cuba jangan tak cuba tau, simple recipe ..!


Post a Comment