Showing posts with label Wknd Xtvt. Show all posts
Showing posts with label Wknd Xtvt. Show all posts

Tuesday, 17 June 2014

Mengembara mencari Rojak Asma Johor

Assalamualaikum.

Ahad baru lalu ni(15/6/2014), bapa tiba-tiba kata teringin nak makan rojak Asma, pening juga memikirkan.. dimanaaaa ya..macam teringat-ingat je.. tebayang-bayang jee kedai yang menjual rojak Asma tapi lupa kat area  mana..  urmm.. restoran mamak cuma jual basic rojak mamak + mee je, bapa bukan nak yang tu..

Start keta.. Thinkk... thinkk....pandu tanpa tujuan sambil otak ligat berfikir... kat pasar malam biasanya ada jual rojak ni tapi masalahnya, hari ni pasar malam taman mane ea? aduiii... tak sampai hati menghampakan harapan bapa. Sampai area Tampoi baru teringat... haaa... @Mart Tampoi!!

Mengembara mencari Asma Rojak Johor
Inilah @mart Tampoi Johor (gambar yg ni ihsan googles images)
Mengembara mencari Asma Rojak Johor
Inilah gerai tu, terletak di Medan Selera @mart Tampoi
Mengembara mencari Asma Rojak Johor
Woww..banyak sungguh pilihan..! 
Mengembara mencari Asma Rojak Johor
Sambal sotong kembang ada...
Mengembara mencari Asma Rojak Johor
Sotong goreng tepung pun ada...
Mengembara mencari Asma Rojak Johor
Tempe goreng! ni musti ada..fevret bapa ni..
Mengembara mencari Asma Rojak Johor
yang ni.. sure kena tolak tepi, Nurul lah yang makan.. haha
Mengembara mencari Asma Rojak Johor
Peniaga tengah mengisi kuah dalam plastik.. Kuahnya memang sedap,
ngam-ngam pass orang kata :D
Mengembara mencari Asma Rojak Johor
dah sampai umah...Tara!! siap untuk dimakan...

P/S: Rojak Asma ni sama tak dengan Rojak Pasembor Kat Penang tu?

Sunday, 15 June 2014

Semangat kejiranan yang hilang..

Assalamua'laikum.

Hari ini merupakan hari pertama sekolah selepas cuti sekolah pertengahan tahun. Awal pagi sudah kedengaran bising kereta lalu-lalang depan rumah, juga petanda esok pagi keadaan jalan-raya akan kembali sesak seperti selalu.

Sejak kerajaan Johor mengistiharkan pada awal tahun ni, cuti resmi hujung minggu untuk negeri Johor adalah pada setiap hari Jumaat dan Sabtu, kenduri kawin banyak diadakan pada hari Sabtu sebab hanya Sabtu pekerja kerajaan dan swasta cuti bersama.

Semalam Nurul menghadiri 3 jemputan majlis kawin. Jemputan yang terakhir agak istimewa sikit. Pelik tapi benar. Tengok pada photo bawah ni:

Semangat kejiranan yang hilang..
Apa yang anda lihat?

Nurul bertanya pada mak pengantin, kenapa agaknya kereta itu tidak dialihkan. "Sejak semalam jiran sebelah rumah sudah diberitahu tapi dia sekadar kata..apa?.. Ooo..! Masa tu tengah nak pasang khemah, ingatkan dia nak alihkan pagi, sampai petang ni dia tak alihkan pun, takpelah.. Nak buat camne, dah depan rumah dia" 

Inilah pertama seumur hidup melihat keadaan sebegini. So irritating..! Pentingkan diri sendiri! secara tak langsung ia mencerminkan hati dan keperibadian orang tersebut. 

Sama-samalah kita menahan diri dari bersikap sebegini kerana ia hanya mengundang persepsi buruk dari jiran setempat dan orang yang datang dan memalukan diri sendiri sahaja.


Monday, 12 May 2014

Anjung Warisan Johor Bahru

Lama sangat Nurul tak kesini sebenarnya, dengar orang kata tempat ni dah tutup so memang takde la ke sini, tapi entah macam mana Jumaat malam Sabtu baru lalu ni, terlintas pula nak round sini... Ehhh.. masih ada rupanya.. 

Anjung Warisan Johor Bahru
Pandangan dari depan, pintu masuk
Anjung Warisan Johor Bahru
Pandangan dari luar, tepi
Ramai juga yang menggelar tempat ini "Makan Atas pokok".. mungkin sebab ia dua tingkat dan diantara pokok-pokok tapi baru ni Nurul pergi, pokok-pokok tu dah takde dah... 

Anjung Warisan Johor Bahru
Tingkat atas tu makan duduk bersila.. macam meja Jepun.

Anjung Warisan Johor Bahru
Tempat duduk atas semua penuh, so pilih kat sini je..
Anjung Warisan Johor Bahru
Santai-santai....
 Yang menarik disini, sambil kita makan kita dihiburkan dengan Angklung.. lagu-lagu moden dengan irigan musik Angklung,, memang best!

Anjung Warisan Johor Bahru

Anjung Warisan Johor Bahru
Angklung
Sesiapa yang nak merasai keadaan berbeza sikit, bole mai sini...
jom kita santai-santai di Anjung Warisan!

Anjung Warisan Johor Bahru

https://maps.google.com/?ll=1.469668,103.7471&q=1.469668,103.7471

Monday, 28 April 2014

Mari belajar menggubah bakul hantaran...

Happy Monday ollss..

Inilah aktiviti hujung minggu Nurul baru lalu ni. Al-kisah anak sedara nak menamatkan zaman bujang so minta tolong buatkan bakul hantaran.. pandai juga anak sedara ni, kat spore kan barang2 double up so sangat jimat beli kat sini apalagi kalau gubah sendiri, kalau minta kedai tu gubahkan pun bole, perkhimatan menggubah dikenakan 50% dari harga barang-barang yang nak digubah kalau ambil pada hari yang sama, kalau ambil hari lain 30%.

List shopping:
Bakul putih RM14.90 x 7 : RM104.50
Bunga biru 1 jambak RM5 x 2 : RM10
Bunga putih 1 jambak RM20 x 3 : RM60
Bunga rose merah 1 kuntum 3.90 x 7 : 27.30
Reben RM4.90 x 7 : 34.30
Kertas hancur biru 1 plastik : RM9.90

Total : RM246.00
- Kalau upah siap hari sama x 50%(RM123.00) : RM369.00
- Kalau amik hari lain x 30%(RM73.80) : RM319.80


BEFORE
Mari belajar menggubah bakul hantaran^^
Pistol glue tu beli kat kedai 2hinggit, harga cume RM2.50, glue tu satu paket RM2.00
dalam ada 10batang glue, Nurul guna 4 batang glue untuk 7 bakul hantaran


AFTER
Mari belajar menggubah bakul hantaran^^
Sila abaikan barang2 dalam tu, Mak Nurul kannn dealer Avon so pinjam sat,
 buh dalam ni.. nak berangan.. wahaha..*ampunkan saya tuan barang :p

Nurul ni tangan kayu sebenarnya, tak pernah menggubah hantaran pun ok.. so walaupun simple giler gubahan tu namun happynya kenmain.. ahaha.. minta maap ye.. over skit :D


Semua barang untuk gubah bakul hantaran Nurul beli kat sini : PTD 100802, Jalan Simbang, Taman Perling 81200 Johor Bahru. Barang-barang kat sini semua up to date, u just named it! cewahhh.. promosi abis nampaknye Nurul ni.. komisen ade keww? haha.. nak pi claim la pasni :p tapi honestly, memang superb sungguh kelengkapan kat situ, Bakul hantaran dah siap pun ade.. tapi sori mori, tak bole amik pica, ni mesti kes takut org ciplak idea kannn.. hihi.. kat depan kedai ni ade signboard besorrrr tulis  "JOM KAHWIN"..  tapi pun tak amik picanyee.. haishh.. :D

Mari belajar menggubah bakul hantaran^^
Pic hasil google dapat dekat sini: nurinmarie.wordpress.com


Tuesday, 15 April 2014

Cuti-cuti Malaysia : La Stella Water Theme Park@Starhill Golf & Country Club, Johor Bahru

La Stella Water Theme Park@Starhill Golf & Country Club, Johor Bahru
Rasa tak betapa damai nye pemandangan dari sudut ni?

La Stella Water Theme Park@Starhill Golf & Country Club, Johor Bahru
Pic ni amik dari arah masuk ke Water theme park, kite masuk dari arah depan tembok kuning tu..
kat situ tempat makan2 dan kedai souvenier

La Stella Water Theme Park@Starhill Golf & Country Club, Johor Bahru
Swimming pool utk kanak2, cetek je swimming pool ni..

La Stella Water Theme Park@Starhill Golf & Country Club, Johor Bahru
Santai kat sini sambil membaca dan layan jajannn..

La Stella Water Theme Park@Starhill Golf & Country Club, Johor Bahru
Prasan tak longsor air  color biru tu?? hisshhh... gayat! tinggiiiii...
kene gune boya kalau nk longsor, laju plak tu turunnye.. takmo..takmo...


La Stella Water Theme Park@Starhill Golf & Country Club, Johor Bahru
Ni pun kolam kanak2... yg ade cendawan hujan tu,
kolamnya lebih dalam sedikit dari yg sebelahnye tu..
La Stella Water Theme Park@Starhill Golf & Country Club, Johor Bahru
Dak ber2 ni tersnap le plak.. tak tau la anak sapo.. huhu.. depan dak ber2 tu pasir, 
bole ler buat istana pasir kat situ.. 

La Stella terletak dalam Starhill Golf & Country Club, Kempas, Johor Bahru. Ia sebenarnya private club tapi untuk non-member pun boleh masuk, bayar kat registration counter, lebihkurang RM10++ sorang (Weekdays), RM15++ (Weekend). Kanak-kanak bawah 4thn dan warga emas 55thn free entrance. Kena pakai tag (macam kat Genting tu..) barulah dibenarkan masuk.. Seronok ke sini sebab tak crowded, ade life guard, kemudahan yang excellent. Makanan luar tidak dibenarkan masuk tapi makanan dan minuman reasonable price.


Tuesday, 11 February 2014

Mekanik wanita yang comel

Last Saturday Nurul nampak sesuatu yang memang rare! Nurul hantar keta untuk servis aircond, Nurul ke bengkel ni atas rekemen seorang kawan, katanya salah satu yang terbaik disini....sambil tunggu orang nak layan Nurul, Nurul duduk la kat satu kerusi, nampak someone baring kat lantai bawah sebijik MPV.. tak kisah la tu, pemandangan biasa kot kat bengkel.. eh....ehh... Pompuan laaaa.. muda lagi.. comel plak tu^^ 

Beberapa pertanyaan berlegar kat fikiran...
Bunga diantara kumbang-kumbang :D
Inilah bengkelnya.. censored beberapa info.. takut membahayakan cik adik comel ni :)




Monday, 23 December 2013

Street Art @ Bazar karat Johor Bahru

Kalau sudah singgah bazar karat JB, seakan menjadi kemestian untuk singgah di Mariners Cafe,  Lebih kurang 5meters dari pintu masuk cafe tu terlihat kain hitam bergantungan dengan imej yang mengingatkan Nurul pada posting Nurul sebelum ini Handphone oh handphone...


Apa agaknya yang ingin disampaikan oleh Street Art tersebut?




Mariners Cafe @ Bazar Karat Johor Bahru

Salah satu tempat persinggahan yang best untuk santai-santai selepas penat meronda di bazar karat Johor Bahru adalah di Mariners Cafe yang beralamat di 55, Jalan Tan Hiok Nee, Johor Bahru. Satu jalan yang turut sama memeriahkan bazar karat JB.

Jalan Tan Hiok Nee juga merupakan jalan kebudayaan(Cultural street) yang telah diakui oleh kerajaan Johor, untuk memelihara budaya masyarakat Cina di sini, jadi jangan terperanjat bila anda melalui jalan ini dan menyaksikan pelbagai aktiviti yang dijalankan. Jalan Tan Hiok Nee mendapat nama sempena nama seorang saudagar rempah yang berjaya semasa pemerintahan Sultan Abu Bakar  sebagai peringatan dan penghargaan kepada beliau.

Mariners Cafe hanya bersebelahan dengan pentas persembahan. Kita boleh memilih untuk duduk diluar sambil melihat aktiviti peniaga dan pengunjung yang lalu-lalang, boleh juga duduk di tingkat atas sambil menikmati pandangan bazar karat dari atas..

Cafe yang memang sempoi..
Tangga menuju tingkat atas cafe
Tangga membawa anda berhadapan dengan lukisan dinding ini
Pandangan dari tingkat atas cafe
Ada budak pening kepala buat the most important decision of his life..
"apa nak makan supper ni?? arghhhh!!!"
Decision made!! (nampak rentungss plak lamb chop ni kt pic..ehehe..)

Tuesday, 17 September 2013

Aktiviti Hujung Minggu Wk37

Selamat Hari Malaysia semua.. baru sehari berlalu, mood masih ada kan? :)

Cuti 3 hari kemana ye? Sabtu(14/09/2013) Nurul gi kebun, orang jaga kebun tu bagitau rambutan semua dah masak dan SUDAH DIPETIK!Adesss... macam paksa amik jek ni.. haha


Tidak ada pilihan... kene datang juga angkut, sampai rumah kebun nengok ade 7 karung rambutan dan yang separuh karung tu cempedak bersusun kemas depan beranda rumah, tunggu diangkut aje... adoii.. nak buat ape banyak2 gini??



Home Sweet Home... Rambutan tiba rumah dengan selamatnya..lagi duk fikir banyak ni nak buat ape ye? 2 karung dah bagi2 pada sedara-mara...lagi lebih 5 karung ni...urmm...Jeng-Jeng...


MARI...MARI.... RAMBUTAN MANIS...RAMBUTAN LONGKAH...
1KG RM2.. BELI 3KG SPECIAL RM5... MARI..MARI... (* _*)'


Yeah~!.. Aktiviti ujung minggu yang sungguh menguntungkan.. haha.. 
ala...jual murah2 je.. pekan bawah sana jual 1KG RM3.50, 3KG RM10.. ha...kan banyak jimat tu^^

Oye.. masa melihat-lihat pokok2 buah kat kebun tu, Nurul perasan pokok cempedak kena balut dengan anyaman daun kelapa macam pic bawah ni.. 


Unikkan? biasa Nurul nampak orang balut dengan kertas suratkhabar, karung plastik atau baju2 lama je...rajin sungguh Pak Agus dengan isterinya. Mereka memang sangat baik dan amanah, memang bertuah siapa yang dapat pekerja seperti mereka ni.